Reflectie - Reisverslag uit Delft, Nederland van Erik Zanden - WaarBenJij.nu Reflectie - Reisverslag uit Delft, Nederland van Erik Zanden - WaarBenJij.nu

Reflectie

Blijf op de hoogte en volg Erik

11 December 2013 | Nederland, Delft

Over 1.5 week zet ik weer voet op Afrikaanse bodem. Dit keer niet voor de jungle maar voor IDSS, mijn ontwikkelingsorganisatie. Ondertussen zijn we 2.5 jaar verder en er is een hoop gebeurt, vandaar dat ik in dit verslag een reflectie geef op de effecten die de eerste reis op mij hadden.

Veruit het meest belangrijke is dat ik een relatie heb gekregen met Vera. Ik was helemaal klaar met vrouwen en volledig gefocust op mijn avontuur in Afrika en Spartan Law. Na een dramatische ontmoeting en nog dramatischere date met Vera leek dit niks serieus te worden tot de allerlaatste dag voor ik naar Afrika vertrok. We zouden een koffie drinken, wat uit liep tot uren lang kletsen en gezelligheid. Ook in Afrika hadden we nog veel contact en zo gebeurde het dat terwijl ik in de wildernis mijn leven op het spel aan het zetten was ik langzamerhand verliefd raakte. Juist in die jungle kreeg ik een beeld van wie ik was en wat ik wilde, en Vera was daar het belangrijkste van. Toen ik terugkwam in Nederland na enkele dagen (wel iets te overmoedig misschien) maar gewoon heel simpel direct gevraagd of ze mijn vriendin wilde zijn en na een korte twijfel zei ze ja! Met succes, want na 2.5 ben ik nog steeds enorm gelukkig met haar. Tot zover de romantiek :)

Na mijn avontuur in Afrika wilde ik meer weten, waarom was Afrika zoals het nu is. Wat kan er aan gedaan worden, hoe werkt Afrika enzovoorts. Ik begon eerst aan de studie International Relations, waar ik enkele zeer belangrijke contacten zoals Dan Datau aan heb over gehouden. Helaas was deze studie wel heel veel politiek, maar nauwelijks Afrika. Toen er halverwege dat jaar ook de nieuwe studie International Studies werd opgericht begon ik te twijfelen. Uiteindelijk toch overgestapt en dat is een van de beste keuzes ooit geweest. Ik zit inmiddels halverwege mijn studie en heb enorm veel geleerd over Afrikaanse geschiedenis, economie, cultuur, politiek en zelfs Swahili.

Het meest succesvolle is misschien wel de oprichting van IDSS geweest. Ik wilde in mijn vorige reis met studenten in contact komen om te brainstormen. Waarna ik voorstelde om een organisatie op te richten van studenten over heel de wereld die samen zouden werken aan de ontwikkeling van Afrika. Dit idee escaleerde aangezien het blijkbaar echt een goed idee was. Daarbij had ik heel veel geluk omdat ik dit samen met Julius en Emmanuel kon doen. Twee toekomstige echte leiders.

Toen ik terug ging naar Nederland gingen ze keihard aan de slag terwijl ik me bezig hield met een website en advies. Het idee sloeg enorm aan en al snel groeiden we tot meer dan 1000 leden, en nu zelfs 8000+ leden. Emmanuel is in maart naar Nederland gekomen om samen met mij de opties te bekijken voor een uitbreiding van IDSS in Nederland. Na zijn bezoek waren Kjeld en Ralph getriggerd om ook betrokken te raken met IDSS en zelfs de verantwoordelijkheid van het opzetten van IDSS Nederland op zich te nemen. De eerste partnerschappen zijn al gesloten, en nu gaan wij met zijn drieën naar Oeganda voor niet alleen de conferentie, maar ook voor nog betere administratie, organisatie en visie over IDSS.

Al met al, mijn Agoge (zie vorige reis wat dat betekent) is een zeer belangrijke tijd geweest voor mijn momentele liefdesleven, studie en vrije tijd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Erik

Binnenkort ga ik naar Uganda op zoek naar het avontuur! Naast het ontdekken van Afrika, mezelf beproeven en een geweldig avontuur beleven, heb ik ook enkele (militair & ontwikkeling)doelen waarom ik naar Afrika en dan vooral Uganda ga. Ik wil in contact komen met enkele lokale studenten en kleine ondernemers voor het verlenen van microkredieten. Daarnaast wil ik de typische Afrikaanse stedenbouw verkennen om daar later defensieve studies op te kunnen baseren in geval van burgeroorlog. De eerste weken zal ik zelfstandig mijn tijd rondbrengen, en in Juni komt Martijn van Domino's ook naar Uganda!

Actief sinds 14 April 2011
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 17667

Voorgaande reizen:

21 September 2014 - 12 Januari 2015

IDSS stage

22 December 2013 - 16 Januari 2014

Vanuit de jungle naar de universiteit

16 Mei 2011 - 30 Juni 2011

Agoge

Landen bezocht: