We go, we go, Uganda Cranes we go! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Erik Zanden - WaarBenJij.nu We go, we go, Uganda Cranes we go! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Erik Zanden - WaarBenJij.nu

We go, we go, Uganda Cranes we go!

Door: erikopavontuur

Blijf op de hoogte en volg Erik

05 Juni 2011 | Oeganda, Kampala

Het was hier in Uganda al een tijdje aan het sudderen want er zat een kwalificatieronde voor de Africa Cup aan te komen die hier in het Mandela Stadion zou worden uitgespeeld. En ik had ook kaarten! VIP-kaarten zelfs (10 euro). Het stadion bood plaats aan 45.000 mensen maar was flink uitverkocht dus dat zullen er wel 50.000 zijn geweest want elk stukje ruimte werd bezet (waar wij later inderdaad ook achterkwamen)

De Ugandeze yel: we goooo, we go, uganda cranes we go! hadden we al snel onder de knie en met ons knalgele voetbalshirtjes hadden we veel waardering onder de bevolking wat weer tot veel leuke gesprekken leidde. Voor mij was het uberhaupt de allereerste voetbalwedstrijd in een stadion dus ik had er veel zin in!

Daar aangekomen na 2 uur in de file te hebben gestaan kwamen we er achter dat het wel enorm druk was maar we hadden gelukkig VIP-kaarten (dachten we) dus gingen vol geduld in de rij staan. Enorm veel leger en politie op de been maar ook zij hadden zin in de wedstrijd dus in een goede bui.

Toen we uiteindelijk binnen het stadion kwamen was het wel onduidelijk waar de vip-plekken waren en werden overal naartoe gestuurd terwijl het eigenlijk allemaal al bomvol zat (klimmende afrikanen langs de trappen om een plekje te vinden) dus we zouden waarschijnlijk de hele wedstrijd niet eens te zien krijgen. We besloten het maar op het drinken te zetten wat ook zeker leuk was.

Maar toen kwam er na 15 minuten een legerofficier op ons af (waarschijnlijk omdat we blank waren) die ons naar een plek op de begane grond bracht om daar naar binnen te komen. Helaas was er wel net een akkefietje toen we er in wilden en daar werd ook traangas bij gebruikt. Dus een paar van ons waren tijdelijk uitgeschakeld maar met flink wat water werden de ogen uiteindelijk weer schoon gewassen. Toen we eenmaal binnen waren zagen we pas hoe groot het stadion was en hoeveel mensen er in zaten!

Het is uiteindelijk 2 - 0 voor Uganda geworden wat eindigde in een enorm feest, in het stadion maar ook zeker daarbuiten. Overal kwamen uit de sloppenwijken mensen en kinderen langs de weg staan om ons (de feestende toeschouwers) toe te zwaaien en mee te dansen!

We hebben die avond nog heel lekker gegeten en zijn uitgegaan in de Iguana (de feestplek van Uganda) waar Martijn zijn eerste liefde heeft gevonden :P

Nu zijn we het stedelijke Uganda wel heel erg zat dus morgen ochtend gaan wij met onze eigen auto de natuur en de wildernis van Afrika tegemoet. En de ouders en bezorgden zullen er misschien een beetje van schrikken, maar we gaan naar het Noorden! Buitenlandse zaken raad het dan wel af maar hier zeggen dat er totaal geen problemen meer zijn en het juist heel erg mooi is omdat er geen toerisme is, dus we zullen zien!

Op naar het avontuur :)

• 05 Juni 2011 - 14:27

Jolan:

That's the spirit!!

• 05 Juni 2011 - 18:05

Astrid:

tsjonge alweer zo'n spannend verslag !!
    wat een ervaring !! bedankt dat we zo een beetje mee kunnen genieten. A.U.B. adviezen aan nemen..SUCCES !!
    astrid

• 05 Juni 2011 - 18:18

Elise:

Leuk! Veel plezier en succes vanuit Budapest! Haha Tinus is weer lekker bezig (-';

• 05 Juni 2011 - 23:13

Emma:

Vink ik ook, ga nou eens op avontuur!

Verslag uit: Oeganda, Kampala

Agoge

Een avontuur in Afrika

19 Juni 2011

Sippi and Bujagali Falls

12 Juni 2011

The WILD

05 Juni 2011

We go, we go, Uganda Cranes we go!

03 Juni 2011

Laatste week Kampala

28 Mei 2011

De BUSH
Erik

Binnenkort ga ik naar Uganda op zoek naar het avontuur! Naast het ontdekken van Afrika, mezelf beproeven en een geweldig avontuur beleven, heb ik ook enkele (militair & ontwikkeling)doelen waarom ik naar Afrika en dan vooral Uganda ga. Ik wil in contact komen met enkele lokale studenten en kleine ondernemers voor het verlenen van microkredieten. Daarnaast wil ik de typische Afrikaanse stedenbouw verkennen om daar later defensieve studies op te kunnen baseren in geval van burgeroorlog. De eerste weken zal ik zelfstandig mijn tijd rondbrengen, en in Juni komt Martijn van Domino's ook naar Uganda!

Actief sinds 14 April 2011