The WILD - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Erik Zanden - WaarBenJij.nu The WILD - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Erik Zanden - WaarBenJij.nu

The WILD

Door: erikopavontuur

Blijf op de hoogte en volg Erik

12 Juni 2011 | Oeganda, Kampala

Na een week lang enorm veel avonturen te hebben beleefd zit ik dan uiteindelijk in Mbale, in een internetcafe in de meest smerige kleren die je je maar kunt voorstellen (lichtbruine broek die nu donkerbruin is, schoenen met een laag modder waar je u tegen zegt, en ga zo maar door). Ik ben deze week onder andere omsingeld door leeuwen terwijl ik in mijn tentje lag, bijna verpletterd door buffalo's, in contact gekomen met karamajong, bijna leven verbrand in onze safaribus, heb geslapen naast een van de meest krachtige watervallen ter wereld, en nog vele, vele andere avonturen!

Misschien zegt de nieuwe profielfoto al genoeg, maar laat ik vanaf het begin beginnen.

Maandag vertrokken Joriaan, Martijn, ik en onze chauffeur Radjab na een goed advies van Sander (baas van het ICU waar ik de weken hiervoor verbleef) vol enthousiasme richting Murchison Falls National Park. We zouden 7 dagen met onze eigen safaribus en chauffeur richting Noord-Uganda reizen om er avonturen te beleven, Afrika op zijn puurst te zien en flink wat dieren aan ons lijstje toe te kunnen voegen. We hadden flink inkopen gedaan en daar zat uiteraard een fles wiskey tussen ;)

Onderweg veranderde de natuur al langzamerhand en reden we door enorm mooie landschappen, steeds minder bevolkt en we genoten volop van alles wat we tegenkwamen, hebben de eerste nacht in een soort community van vrouwen geslapen waar we voor de laatste keer goed konden slapen en eten voordat we de dag erna om 11 uur het park in zouden trekken.

Vol energie dus nog het park ingetrokken waar we een boottrip zouden doen op de nijl tot de waterval. Daarvoor nog even een wandelingetje langs het water gemaakt toen we ons kapot schrokken omdat er opeens een nijlpaard uit het water kwam (en dat zijn samen met buffalo's de gevaarlijkste dieren in Afrika. Onderweg hebben we enorm veel nijlpaarden, buffalo's, krokodillen, olifanten, arends etc gezien en de enorme waterval waar het water met een enorme kracht doorheen werd gedrukt. Nog een beetje gezond en toen naar onze kampeerplaats direct naast de waterval gereden. Een enorm gebulder en enorm indrukwekkend om naast zoveel natuurkracht met een eigen kampvuurtje te eten te koken. Het eten was helaas niet te eten (veels te veel zout) maar het lauwe biertje en de smaakte verrukelijk!. Rond een uurtje op 12 gaan slapen maar moesten om 5 uur weer op om een game drive te gaan doen in het park zelf.

Dat was echt ondanks de mooie landschappen en vele indrukwekkende dieren (luipaarden, olifanten en heel veel antilopes) verschrikkelijk! Je reed in konvooien vol toeristen die foto's aan het maken waren en je mocht niet uit de auto of van het pad af. Daar hebben we 3 uur rondgereden en moesten toen het park weer uit (we hadden 24 uur) en zijn doorgereden naar Gulu. Ik redelijk gefrustreerd door de totaal niet avontuurlijke game drive zijn we met zijn allen al vroeg naar bed gegaan bij de community (een heel aardig afrikaans gastgezin) waar we verbleven om de volgende ochtend naar Kidepo te rijden. Onze safaribus had er al zo'n miljoen kilometers achter zitten die langzamerhand begon die steeds meer te piepen en kraken op de wegen die steeds slechter werden. Na 8 uur in de meest mooie omgeving die je je maar kunt voorstellen kwamen we in Kidepo aan. Overal hingen zware wolken en omdat je er een heel goed uitzicht had konden we overal bliksem zien wat enorm gaaf was.

We hebben even geschuild en zijn toen naar onze camping gegaan, er werd ons wel nog verteld dat er leeuwen waren gespot maar we hadden ook onze eigen ranger Daniel met zijn ak-47 bij zich dus maakten ons niet zo druk. Dat was echt een enorme mooie spot met 2 open banda's (typisch afrikaanse huisjes) en hebben er een heerlijk soepje op ons kampvuur gemaakt. Omdat we veel hadden gereisd zijn we snel gaan slapen en ik zat met Joriaan nog naast het kampvuur met een halfvol biertje toen we een gebrul hoorden. Beide nogal nieuwschierig en vol spanning naar het geluid gelopen met mijn machete toen we opeens 4 paar ogen langs zagen lopen. Vier leeuwen die ongeveer 30 meter van ons kamp aan het jagen waren op een kudde buffalo's. Flink onder de indruk van het gebrul en de leeuwen zelf zijn we toen gaan slapen zonder te weten welk avontuur ons die nacht stond te wachten.

Want na een paar uur kwamen de leeuwen eens een kijkje nemen in ons kamp. Onze ranger sliep in een open banda toen die opeens wakker werd van leeuwengebrul en merkte dat er al een leeuw in de opening van zijn banda stond. Hij is de banda aan de achterkant zo snel mogelijk uitgeklommen en is naar de auto gevlucht. Wij zaten ondertussen in ons tentje zonder iets te zien maar wel alles te horen recht overeind met de machte en zakmessen gereed. Ondanks dat ze daarna vertrokken was de kudde buffalo's zo verstandig te gaan grazen op onze campsite. Dus weer recht overeind terwijl we overal om ons heen gegraas en ademhaling van het (samen met de nijlpaard) meest gevaarlijke dier in Uganda horen en weten dat er leeuwen op ze aan het jagen zijn. Als de leeuwen op dat moment de buffalo's in paniek hadden weten te krijgen hadden wij het niet overleefd omdat we zouden zijn vertrappeld. Toen de buffalo's uiteindelijk waren vertrokken kwamen de leeuwen nog eenmaals langs met een enorm gebrul en wij deden het inmiddels bijna in onze broek. We zijn toen heel voorzichtig de tent gaan openmaken en met machete en zakmessen uit de tent gekropen. Inmiddels was er toen niks meer te zien dus ben ik een long call gaan doen een stukje verderop. Je hebt hier short calls (pissen) en dan long calls (je raad het al). En ben toen eindelijk in slaap gevallen.

De volgende morgen werden we gewekt door de Ranger dat omdat de leeuwen voor onze campsite lagen (een paar meter van mijn long call) en daar lagen te chillen (overdag zijn leeuwen enorm lui) dus het bleek dat ik die nacht echt naast tussen leeuwen te hebben geslapen ook nog eens een long call had gedaan :P

Zijn die dag heel de dag rond het enorm mooie kamp gaan rijden maar helaas had Martijn een voedselvergiftiging opgelopen en daar moesten we medicijnen voor halen. Daar zijn we nog op kamarajong gestuit die benzine van een passerende truck hadden gestolen en hebben in onze auto daar dus een flinke discussie en stukje autoriteit van onder andere onze ranger gezien die ze dwongen dat terug te geven. Martijn hebben we daarna gedropt bij een lodge waar die even goed in kon bijkomen en zijn zelf weer naar de campsite gaan eten en na alle wiskey en bier te hebben opgedronken als een blok in slaap gevallen (deze keer zonder leeuwen in de nacht)

Er zijn daarna nog wat avontuurlijke dingen gebeurd maar omdat ik nog maar 2 minuten heb ga ik het nu afsluiten en die vertel ik de volgende keer wel! Mijn avontuur dat ik zocht heb ik ieder geval gevonden.

En nu douchen!












  • 12 Juni 2011 - 16:08

    Joris En Tijn:

    Had die leeuw de volgende dag toevallig een bruin staartje? :D

  • 12 Juni 2011 - 16:46

    Danielle:

    mijn lieve dappere neef!
    aaah ik vind het egt knap dat je dit allemaal zo doet !
    wees wel voorzichtig!
    xxxx je nichtje die je followed haha <3

  • 12 Juni 2011 - 19:10

    Astrid:

    wat kun jij schrijven zeg !!! Zo spannend , boeiend en leuk !!
    Echt om van te genieten. Ben wel zeer dankbaar dat alles weer goed is afgelopen...rot voor martijn, beterschap en de groetjes aan hem !! liefs mam

  • 12 Juni 2011 - 22:29

    Emma:

    Wow Eer wat spannend! Mijn god ik hoop echt dat je levend weer terug komt! Tot snel! (L)

  • 13 Juni 2011 - 09:59

    Suzanne:

    Broertje, ik heb vandaag gedroomd dat je terug was en dat iedereen super blij was omdat je nog leefde haha:D je bent veel te gevaarlijk bezig! maaaar geniet er nog maar lekker van en probeer jezelf niet te verwonden:P

  • 13 Juni 2011 - 13:42

    Vera:

    Wat een switch. Van de gevaarlijke dieren naar jouw dagelijkse behoeftes haha. Maar super spannend allemaal. Geniet er nog maar even van, want het wordt afkicken in ons saaie kikkerlandje!

  • 13 Juni 2011 - 21:41

    Mara:

    Zo Erik wat een avontuur he! Super tof allemaal! Dat jij nog naar buiten durft als je net al die leeuwen in je kamp hebt gehoord! Super veel plezier nog en ga vooral door met al dat avontuur! Groetjes Mara

  • 16 Juni 2011 - 19:39

    Karin:

    Jeetje Erik, ik zit hier met gekrulde tenen. Wat een avontuur! Gewelddig, spannend, eng. Heel veel plezier de komende weken. Groetjes van Robert en een dikke kus van mij, karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Kampala

Agoge

Een avontuur in Afrika

Recente Reisverslagen:

19 Juni 2011

Sippi and Bujagali Falls

12 Juni 2011

The WILD

05 Juni 2011

We go, we go, Uganda Cranes we go!

03 Juni 2011

Laatste week Kampala

28 Mei 2011

De BUSH
Erik

Binnenkort ga ik naar Uganda op zoek naar het avontuur! Naast het ontdekken van Afrika, mezelf beproeven en een geweldig avontuur beleven, heb ik ook enkele (militair & ontwikkeling)doelen waarom ik naar Afrika en dan vooral Uganda ga. Ik wil in contact komen met enkele lokale studenten en kleine ondernemers voor het verlenen van microkredieten. Daarnaast wil ik de typische Afrikaanse stedenbouw verkennen om daar later defensieve studies op te kunnen baseren in geval van burgeroorlog. De eerste weken zal ik zelfstandig mijn tijd rondbrengen, en in Juni komt Martijn van Domino's ook naar Uganda!

Actief sinds 14 April 2011
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 17688

Voorgaande reizen:

21 September 2014 - 12 Januari 2015

IDSS stage

22 December 2013 - 16 Januari 2014

Vanuit de jungle naar de universiteit

16 Mei 2011 - 30 Juni 2011

Agoge

Landen bezocht: